wican

Alla inlägg under november 2014

Av Krister Wicander - 28 november 2014 12:12

Då var veckans bästa dag här, speciellt om man jobbar men även om man hemmapappa. Fredag har en härlig känsla, trots att dagens fredag började med att kaffet var slut. Idag blir det besök/fika på dagis med grabben, sen drar hela familjen och badar. Ska blir trevligt, och speciellt skönt med bebispool med tanke på kylan ute. 2 plusgrader är ju som -20 i Norrland ?.

Imorgon blir det barnfri dejt med sambon på kvällen, med barnfri natt. Kanske blir att vi bara tar förrätt, sen direkt hem i sovrummet. Och sover djupt tills kidsen kommer på söndag ? . Vi ska nog försöka hålla oss allerta och ha en mysig vuxen dag i stora staden med god mat och dricka. Och med tanke på att sambon benämnde det som en dejt, då får man ju raka sig, fixa håret och visa sig från sin bästa sidan. Hade ju varit tråkigt om hon inte vill avsluta dejten med att dela taxi hem ?.

Nu blir det kaffe och kalsongbyte innan vi tar oss an denna fredag.

Trevlig fredag

Kanske dags för ny julgran, Ikea har en lättförvarad :-) behöver bara köpa granspraj så man har doften iallafall men ändå barrfritt

Av Krister Wicander - 27 november 2014 10:29

Igår efter fullmäktigmötet hann jag hem innan grabben hade somnat, så jag fick följa med upp och bädda ner mig. Och denna gången ville grabben sova i sin egen säng på sitt rum. Där har jag och lillasyster sovit ett tag nu, då hon helst inte vill sova hela nätter. Men såklart ska han få sova i sin säng, och lillasyster sov tyst så hoppet var ju att hon skulle sova hel natt. Vilket innebar att jag fick krypa ner i min säng brevid sambon, utan hundar eller sparkande barn. Nästan så man kände lugnet i kroppen som man inte haft sen mini kom. Runt midnatt lät babyvakten, inte mycket. Ungefär som den gör när man kan smyga in och bara hjälpa nappen in i munnen igen, sen kunna gå och lägga sig.

Sagt och gjort smög jag in och letade med handen efter nappen, men kände en udda doft och när handen nådde hennes kind och nacke visste jag vad det var. Hon hade kräckt ner sängen, mestadels clementiner! Lyfte upp henne och fick hjälp av sambon med att bädda rent och tvätta av henne utan att försöka väcka henne för mycket, eller grabben som låg i rummet bredvid. Sen satte jag mig i fåtöljen med henne på bröstet, och efter 30 minuter hade hon somnat i lugn och ro, så satte mig försiktigt upp och tänkte lägga henne i sängen, men då öpnnade hon ögonen och sen munnen och då kräckte hon över mig. Kommer ändå en del ur dessa små kroppar, men kom inget på henne eller hennes kläder. så bara jag som behövde byta kläder. Och såhär fortsatte vi till vi båda somnade i soffan framför tvn runt 3 halv 4.


Nu är vi alla vakna igen, sambon på jobb och jag har snart tvättat klart alla kläder och sängkläder efter natten. Dottern mår prima och och grabben leker helt ovetandes av nattens aktiviteter i huset. Själv njuter jag av första koppen kaffe och ser fram emot min dusch strax. Nu håller jag tummarna att vi slipper kräckeriet ett tag, iallafall tills de är i senare tonåren, då de kommer hem och kräcker från rödvins fyllan. Och undanflykter som att "jag drack bara ett glas"  :-)


Aja, nu är det snart lunch och idag är sambon sista arbetsdag för denna gången och nu ska hela familjen vara ledig till på söndag :-)


Trevlig dag


(Avsäger mig ansvaret för stavfel och särskrivningar)   

Av Krister Wicander - 26 november 2014 12:34

Förmiddagsvilan och lunchen avklarad, även dammsugningen av ena hunden. Nu blir det pappa & dotter lek tills vi ska hämta storebror, sen får vi se om vi hinner ha maten på bordet när sambon kommer hem. Måste ju fullgöra mitt jobb som husmor, oldstyle :-)

Och ikväll blir det "budgettförhandlingar" i fullmäktige, då M har majoritet blir det ju inte så mycket förhandling. Men kommer nu bli lite debatter, speciellt då vissa är väldigt glada i att synas i talarstolen. Men är min första gång, så ska bli både spännande och lärorikt.

Nä, nu blir det clementin och kaffe :-)


Gråa dagar saknar man utemöblerna och sommaren.


Dit ska vi, dottern visar vägen idag.

Av Krister Wicander - 25 november 2014 09:43

Då va grabben tillbaka på dagis igen, och dagarna blir lite mer strukturerade. Morgonmys i sängen med båda barnen i 10 min innan frukost, sen blir det Barnkanalen med morgonmack, välling och kaffe. Sen en lätt kaosartad 20 minuter när tänder ska borstas, kläder ska på och inlastning i bilen av alla. Oftast utan att man blir utskälld av någon av barnen ;-)
Och nu har jag och dottern plockar undan, satt igång första maskinen tvätt och dammsugat bottenvåningen. Så nu blir det clementin till mini och en nykokt kopp kaffe till mig :-)

I eftermiddag hämtar vi grabben och sen in till stora staden och vaccinera honom inför Thailand i vår :-) går allt enligt planen möter vi upp mor i huset.

Nä nu ska vi njuta av fikan och det fina vädret, dock genom fönstret ;-)

Av Krister Wicander - 23 november 2014 15:07

Vissa dagar är bara svåra att starta, speciellt när det är grått ute. Blev till att sätta klockan idag, då sambon sålt en soffa som skulle plockas isär och bäras ner innan 9. Inte kul att sätta klockan när båda kidsen har hållt en vaken med jämna mellanrum under natten. Så när soffan var hämtad gick jag och dottern upp och tog en förmiddagsvila, i 1,5 timme. Underbart skönt, tror till och med att jag somnade innan dottern när vi lagt oss i sängen :-)
Vi har varit på g ut, men inte längre. Utan har blivit tecknat på tv och lek. En heldag i mjukis för hela familjen, förutom sambon som är på jobb. Men nu ska vi strax fixa till oss och bege oss ut, nämligen snart dags för söndagsmiddag hos mormor och morfar. Alltid lika trevligt :-)
Men vi hinner nog en kopp kaffe till innan jag bytar mjukis mot jeansen ;-)

I veckan börjar projekt "krilles Walkin Closet" :-) då blir det lite blåkläder igen, ett tag sen nu. Får börja ladda skruvdragare :-)


Den evige eftersläntaren


Fint av sambon att lämna små fina meddelande på barnens leksaker :-)

Av Krister Wicander - 21 november 2014 10:17

Vad är det med vissa och deras handsfreeöronsnäcka? Jag köper att man har det under samtal, eller när man tillexempel kör bil eller när man arbetar. Men varför när man är på bio, sitter och äter på resturang, på badhus? Vissa verkar tycka att det är en statusgrej. Oftast brukar det vara samma personer som bär magväska, stora nog att ha som handbagaget på flyget. Men såklart är det en smaksak, och alla har rätt att ha det. Men trots det kan jag ibland nästan irritera mig så mycket på det att jag känner att jag vill gå fram och ta den från dem. Men eftersom jag är en sån fin och snäll människa gör jag inte det, utan muttrar för mig själv istället.

Nu är det strax dags för babybad :-)

Trevlig dag och va rädda om era öron, så ta ut handsfreen

På upptäcksfärd själv :-) stora tjejen

Stackars både barn och pappa som har glömt denna snuttefilten på Ikea, barnet för den säker behöver den. Men pappan för han kommer nog få öronen varma ;-) haha

Av Krister Wicander - 20 november 2014 11:26

Som skåning är man ju inte van eller bekväm med kyla, man bor ju i söder av en anledning. Men idag är det kallt, dock ganska skönt med riktigt frisk luft när man tar morgonpromenaden med boysen.

Nu närmar sig projektet "walk in closet", ska bli kul. Och ser fram emot att få riktig ordning bland alla kläder :-)

Av Krister Wicander - 17 november 2014 22:06

Fackförbundet för hotel & resturang HRF har fått ny ordförande, vilket jag gratulerar dem. Inte för den förre var var dålig eller så, då jag inte vet vem det var. Men när jag nu läser i olika medier om detta så slår det mig, igen. Det viktigaste i artiklarna verkar vara att hon är lesbisk, inte hennes fackliga arbete, hennes angagemang i fackliga organisationen eller liknande. Såklart är det ett stort steg, och ett i rätt riktning när en kvinna blir vald till ett så viktigt uppdrag. Och jag vet att hon har varit väldigt engagerad i hbt frågor och varit vice ordförande i RFSL. Det jag hänger upp mig på är att man har artikel överskrifter som " HRF har valt ny ordförande, fackets första lesbiska ordförande".
Vad har vem hon älskar, lever med eller delar säng med att göra hur bra hon är på sitt jobb eller hur mycket medlemmarna i HRF uppskattar henne som ordf.

Jag önskar henne och HRF all lycka i fortsättningen, och är säker på att hon kommer vara en bra ordförande. För att hon är en duktig, engagerad och påläst person och medmänniska, inte för vem eller vilket kön hon dras till.

Nu blir det Paradise Hotel

Presentation


Pappaledig fullmäktigeledigmot

Vem är jag?

Privat

Privat är jag en sambo med två barn och två hundar, boende i 70tals villa och 2 bilar. Grabben är 3 år och dottern under året, och hundarna 4 och 6 år. Sambons ålder vet jag inte om den är hemlig men vi är lika gamla ;-)

 

Yrkeslivet

När jag inte är pappaledig jobbar jag som rörläggare, och på företaget jag är anställd på har jag även fått förtroendet att vara fackligförtroendevald. Och detta uppdraget har jag lokalt,regionalt, division och centralt.

Har även fått förtroendet av min organisation att vara Fackligpolitiskt ansvarig i Byggnads Skåne.

 

Politiskt

Sitter som adjungerad i Vellinge Socialdemokraternas Styrelse. Sitter även efter årets val som ordinarie i Kommunfullmäktige iVellinge.

Fråga mig

1 besvarad fråga

Senaste inläggen

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

RSS

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5
6
7 8 9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20 21
22
23
24
25 26 27 28
29
30
<<< November 2014 >>>

Besöksstatistik

Omröstning

Nöjda med valresultatet?
 Ja
 Nej

Ovido - Quiz & Flashcards