wican

Alla inlägg under maj 2013

Av Krister Wicander - 29 maj 2013 21:27

Läst att var femte 10 åring är överviktig, och lider med dessa barn. Var femte! Om de är överviktiga nu, hur kommer det vara när de når 15 år. Hur kan de vara överviktiga som 10 åringar, var får de pengar att köpa allt socker och onyttigheter? Eller kan det vara så att deras föräldrar har gett dem det. Skrämande. Övervikt har sjunkit i åldrar, är dagens föräldrar latare, okunnigare eller vad beror detta på. Själv har vi varit noga med att alltid ha grönsaker till maten, inget "godis" innan 1,5 år. Och absolut så lite socker så möjligt, även om han fått lite på sista tiden. Säger inte att jag är en bättre förälder än någon annan eller att grabben inte kommer lägga på sig lite. Men kommer göra allt jag kan för att han ska bli välmående. Förstår att föräldrar säger till sina 10 åriga barn att det är fina som dom är, men om de inte gör något för att hjälpa dem är det elakt att inte försöka förhindra att deras barn kommer antagligen bli mobbat, få kärlsjukdommar eller astma. Hemskt.

Vet att det finns de barn som når övervikt pga sjukdom och det är inte dessa jag menar, utan de som blir fylda med onyttigheter av sin omgivning.

Trevlig kväll :-)
Lite bilder här under :-)
Hittade gräsklipparen jag vill ha :-)


Av Krister Wicander - 28 maj 2013 10:14

Blogginlägg 13-05-21 Alcudia Mallorca

Efter en skön sovmorgon till halv 9, och frukost med ny inhandlade bullar, begav vi oss till Palma. Hade kvar hyrbilen, bättre än buss, så det tog bar 40 min. Vilken härligt mysig stad. Efter att kört lite med panik känsla bland 4 filar och vilda fil byte nådde vi tillslut, utan koll på läget, precis där vi hade tänkt oss :-) Solen var med oss fram till 14, sen började det hällregna. Men dock hade vi en härlig dag, stortrivdes bland smågator, gamla hus, restauranger och kaféer i gränder och massa kyrkor. Min sambo blev väldigt engagerad i kulturlivet när ett gäng brasilianare började dansa med bar överkropp ;-) hihi. Så kan rekommendera Palma som utflyktsmål :-)

Nu hoppas vi på sol och värme fram till fredags kväll när det lyfter hem, kan ju inte komma hem om bara jag är solbränd :-) Nu ska jag gå igenom alla 100 foto jag tagit idag och igår.

Go kväll

Av Krister Wicander - 27 maj 2013 12:32

Blogginlägg 13-05-20 Alcudia Mallorca

Idag har vi hyrt bil, dåligt sol och badväder så får man göra det bästa av det. Kört längs hela östra kusten från Alcudia till Palma, riktigt trevligt. Många små fina och trevliga orter och byar, återkommer med namn när jag kommer på dem.

Här i Alcudia finns det även ett väldigt stort antal brittiska turister, jag säger bara OJ. Nu bygger jag mina yttrande helt på iakttagelser under dessa dagar och på att jag hört på diskussioner och dialekter. Är de inte tandlösa, överviktiga och rökar, då är de aggressiva och högljudda mot sina barn. Först blir jag bara förbannad för att man ger sitt ca 1 åriga barn godis 22 för att hon somnar inte, nä, hon somnar nog av sockerkicken..... Eller att man rökar vid matbordet när ens barn sitter och äter. Men sen infinner sig en annan tanke, och det är att delar av England består av en enorm underklass. Där man hamnat så mycket längre från medelklassen än vad vi har i Sverige. Sämre utbildning, sämre sjukvård, ingen anställningstrygghet om du ens får ett arbete, båda föräldrar är utan jobb, inga pengar till tandvård, inga pengar till aktiviteter till barnen. Boende situationen gör att umgängeskretsen för ens barn gör att risken är stor för kriminalitet. Så långt har vi inte kommit i Sverige, och låt oss aldrig göra det.

Jag orkar inte skriva mer om det, blir så illa berörd, men diskuterar det gärna om någon tycker annorlunda :-)

Nu är kl 22:28 och grabben och sambon sover medan jag skriver och dricker en kall spansk öl i lugnet. Jag är den som är mest solbränd i familjen med en mjuk bränna. Sjukt snygg är jag :-)

God natt

Av Krister Wicander - 26 maj 2013 11:42

Det folk avskyr på facebook mest är bl.a semesterbilder men eftersom detta är en blogg så kommer det här ;-)

Av Krister Wicander - 26 maj 2013 11:13

Blogginlägg 13-05-19 Alcudia Mallorca

Då är man inne på dag 3 på "sol" semestern, molnigt +20 dagen vi anlände, natten till dag 2 regnade det och nu dag tre är det bättre men blåser storm vissa stunder. Men när solen är framme och vinden lagt sig är det riktigt skönt.

Av min tre krav på en solsemester så är badtoffel väder och god öl uppfyllda. Vad det gäller badmöjligheter är det under all möjlig kritik, kallare än dricksvatten. Jag och grabben har testat, risken är att han blivit badkruka precis som sin far.

Det är iallafall skönt att va ledig, stänga mobilen och facebook. Ledigt på riktigt alltså :-) vid skrivandets stund ligger sambon och grabben och vilar, och jag är rastlös men skriver och avnjuter en kall.

Hoppas det regnar hemma, så det inte är bara vi som har dåligt väder ;-)




Av Krister Wicander - 15 maj 2013 21:20

Packningen inför 1 vecka solsemester som familj istället för partyresa. Nu kommer man landa om 1 vecka och komma ihåg hela resan med massa minne och foto på grabben och familjen. Till skillnad från när man för 12 år sen vaknade upp på ett hotell på Rhodos och trodde man låg på soffan hemma, insåg att jag hade 14 dagar i 38 graders värme framför mig och det ända jag packat var 2 par strumpor, jeans, och 1 t-shirt. Och när man landade på sturup 14 dagar senare var bakfyllan ett faktum, och minnet suddigt.

Skönt att den tiden är över, det var en väldigt kul tid vi hade, men nu vid 32 års ålder ska det bli skönt med en familje resa istället.

Och packningen är mer planerad :-) trevlig kväll :-)

Av Krister Wicander - 14 maj 2013 21:03

När man väl har börjat blogga, vilket jag aldrig trodde jag skulle göra, kan man inte låta bli att kolla hur många som läst hela tiden. I Maj skiljer det från 115 st till 4 st från olika dagar. Då blir jag helt plötsligt stressad av att jag måste skriva något intressant, så man inte tappar läsare. Sen infinner sig verkligheten och lugnet när jag kommer på att även om det bara är 1 läsare så kommer jag och min familj kunna somna lugnt och tryggt även inatt.

Nu när nattningen snart är avklarad är det dags för den dagliga trädgårds städningen och sen blir det soffan, innan det är dags för nattning av sambon :-) sen är det jag som är kung över fjärrkontrollen :-)

Lägger in några bilder från dagens sista arbetsplats :-)

Av Krister Wicander - 14 maj 2013 08:02

Läser i tidningen att polisen skjutit en 69 årig man. Nu väntar vi på medias kritiska bedömande av polisens agerande, och hur synd det va om den skottskadade. Media tar ju aldrig polisen i försvar, när har överskriften varit - polis försvarade sig genom att öppna eld mot attackerande gärningsman. Tror inte det är någon polis som går och längtar efter att få skjuta ner någon, men kan ju ha fel.


Kollade lite hockey igår, och måste ju erkänna att det hade varit häftigare att blivit hockey proffs än rörläggare. Roligare arbetsuppgifter liksom. Och jag hade både tjänat bättre och sluppit dessa tidiga morgnar :-)

Presentation


Pappaledig fullmäktigeledigmot

Vem är jag?

Privat

Privat är jag en sambo med två barn och två hundar, boende i 70tals villa och 2 bilar. Grabben är 3 år och dottern under året, och hundarna 4 och 6 år. Sambons ålder vet jag inte om den är hemlig men vi är lika gamla ;-)

 

Yrkeslivet

När jag inte är pappaledig jobbar jag som rörläggare, och på företaget jag är anställd på har jag även fått förtroendet att vara fackligförtroendevald. Och detta uppdraget har jag lokalt,regionalt, division och centralt.

Har även fått förtroendet av min organisation att vara Fackligpolitiskt ansvarig i Byggnads Skåne.

 

Politiskt

Sitter som adjungerad i Vellinge Socialdemokraternas Styrelse. Sitter även efter årets val som ordinarie i Kommunfullmäktige iVellinge.

Fråga mig

1 besvarad fråga

Senaste inläggen

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

RSS

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3 4 5
6
7
8 9
10
11 12
13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28 29
30
31
<<< Maj 2013 >>>

Besöksstatistik

Omröstning

Nöjda med valresultatet?
 Ja
 Nej

Ovido - Quiz & Flashcards